Gjermund gradert til 1. DAN

Et mål er nådd!

- Ikke er jeg blitt brannmann, og ikke er jeg blitt jagerpilot. Men jeg har oppnådd svart belte i karate, og det har også vært en guttedrøm. ..!

DET SIER GJERMUND MARTINSEN, LEDER I HALDEN KARATEKLUUBB. LØRDAG OPPNÅDDE HAN SVART BELTE, 1. DAN, UNDER DAN-GRADERINGEN I ÅRETS JULETRENING I OPPSAL ARENA I OSLO.

Instruktør og eksaminator var ingen ringere enn Shiomitsu sensei, 9 Dan Hanchi Shian, fra England, hovedinstruktør i Wado-Ryu Karate-Do Academy.

Et mål er nådd!

- Det er klart dette er ganske stort for meg etter å ha holdt på med karate i mange år. Man vil jo alltid prøve å komme seg oppover i graderingene, mener Gjermund Martinsen.

Sport og livsstil for alle
Alle som vil oppnå svart belte, 1. Dan, må ha holdt på noen år. For noen er det en sport, for andre er det en livsstil. Og for Gjermund Martinsen er det både en mosjonsform og en livsstil.
- Det er det, og i min familie driver vi med dette alle sammen. Både kone og to barn i tillegg til meg sjøl. Karate kan drives av alle, på ulike nivåer fra konkurransenivå til mosjonsnivå, sier han.
Sjøl betrakter Gjermund Martinsen seg som en mosjonist. I en alder av 39 år er det ikke først og fremst konkurranser han tenker på.
- Nei, karate er absolutt en sport som egner seg for mosjonister på ulike nivåer. Jeg har en prolaps i ryggen, men kan likevel drive med karate. Det er nivået man legger seg på som er avgjørende. Alle kan utføre de øvelser de klarer, sier han.

Mye jobb ligger bak
Å gå opp til gradering svart belte, 1. Dan, er en omfattende prosess. Kandidaten skal kunne vise til både fysiske og psykiske ferdigheter. Og en del av graderingen er også en skriftlig essay som må leveres inn på bakgrunn av studier om sporten.
- For min del måtte dette leveres på engelsk ettersom Shiomitsu sensei er bosatt i England. Det ligger altså mye arbeid bak. Man kommer ikke lettvint til graderinger i karate, sier han.

En etablert klubb
Gjermund Martinsen er leder i Halden Karateklubb, og han er tilfreds med aktiviteten i klubben for tiden. Velfylte partier i mange aldersgrupper er årsaken til det. Neste år fyller Halden Karateklubb 25 år, og så mange sammenhengende års drift vitner om solid drift.
- Dette er en klubb der folk trives helt fra de yngste til de eldste. Vi har riktig nok også frafall i ungdomsårene, men slik er det i alle idretter, sier han.
Mens Gjermund Martinsen var den eneste som gikk opp til gradering svart belte under helgens gradering i Oslo, graderte hans datter Nadia Rojahn Martinsen til første brune belte i den samme stilarten. 14-åringen er blant klubbens lovende konkurranseutøvere, og vant for en tid siden sølv i junior-NM.
Klubben har for øvrig en stor gruppe aktive ungdommer som trenes av Martin Langaas, som tok sølv i EM tidligere i høst.

AV INGVAR S. NORDÅS
Publisert i Halden Arbeiderblad 04.12.2007