Grandmaster Hironori Ohtsuka, grunnleggeren av Wado Ryu Karate Do.

Sensei

Hironori Ohtsuka, Grunnleggeren av Wado-Ryu Karate-do ble født i Shimodate, i Ibaragi prefekturen, som den andre av fire barn.

Ohtsuka-Sensei var fasinert av sin grandonkel, en samurai, som fortalte den lille Ohtsuka mange spennende historier. Dette førte til at Ohtsuka-Sensei fikk interesse for kampsport, og i en alder av seks år, begynte Ohtsuka-Sensei på en skole tilhørende Shizaburo Nakayama - mester i Shinto Yoshin Ryu-stilarten.

I en alder av 29, hadde Ohtsuka-Sensei oppnådd høyest mulig grad, og ble sertifisert med skolens høyeste utdannelse, og tok over plassen til sin mester.
I juli 1922 begynte Ohtsuka-Sensei å studere Okinawisk Tode, også kjent som karate. Under studiene av karate, implementerte Ohtsuka-Sensei en rekke teknikker han hadde lært i jujitsu. -Dette førte til en fusjon mellom de to kampsportene, og han brøt etterhvert med sin gamle skole, og stiftet de to stilartene Wado-Ryu Karate-Jutsu og Wado-Ryu-Jujutsu kenpo, som var en nøye gjennomtenkt fusjon mellom den tradisjonsrike jujitsu og Okinawakarate.

Ohtsuka-Sensei mente selv at Wado-Ryu primært er en åndelig disiplin. For ham var "ten-chi-jin, ri-do" (himmel, jord, menneske-prinsippet) et prinsipp å leve etter, og han mente at det var en union som bare kunne oppnås via respekt og disiplinert dedikasjon til det man drev med. Ohtsuka-Sensei skrev selv i mange av sine filosofiske verker, at kampsport ikke måtte være en ren KAMPsport, men en disiplin formet av prinsippet om "fred og harmoni", og ikke voldelige innspill.

Filosofien går ut på at uslåelig viljestyrke, i kombinasjon med en sunn kropp og intelligens, er det som skal til for å oppnå fred og harmoni i dagens verden. Han mente at mange av tidens stridigheter kunne vært unngått om man var mer gjennomtenkt.

Ohtsuka-Senseis biografi:

• 01/06-1892 - Født i Shimodate, en av forstedene til Ibaragi.

• 01/04-1897 - (6 år gammel) begynte på skole tilhørende Shizaburo Nakayama - mester i Shinto Yoshin Ryu-stilarten.

• 01/06-1920 - (29 år gammel) Oppnådd høyest mulig grad, og ble sertifisert med skolens høyeste utdannelse, og tok over plassen til sin tidligere mester. Ohtsuka-Sensei ble da stilartens 4. mester. Grunnleggeren het Ishijima, hvis far, Matsuoka, var en del av Tokugawa shogunatet, og lærte jujutsu på en av shogunatests skoler. Matsuoka stiftet senere en egen skole i Asakusa, Edo (Nå Tokyo). Etter en forfremmelse til guvernør i Ueno Village, Hitachi Country ), ble Matsuoka kjent som orthoped og ev meget dyktig kampsportutdøver. Etter Ishijima, kom Master Inose og siden Master Nakayama.

• 07-1922 - (31 år gammel) begynte å studere Okinawisk Tode (Karate).

• 05-1934 - (43 år gammel) Stiftet Wado-Ryu Karate-Jutsu og Wado-Ryu Jujutsu Kenpo, der han fusjonerte Okinawisk Karate og jujutsu, med sin egen filosofi.

• 20/11-1981 (89 år gammel) - Abdiserte som Grand Master, og nominerte sin sønn, Jiro Ohtsuka som den andre Grand Master - Hironori Ohtsuka II.

• 29/01-1982 - (90 år gammel) Døde Ohtsuka-Sensei
Tittler og dekorasjoner tildelt Ohtsuka-Sensei

-Keiser Hirohito ga Ohtsuka tittelen Kun-Go-To dekorerte ham med Soko-Kyokujitsu-Sho medaljen, for hans innsats for å spre karate-do.

-Mottar Shiju Hoosho-medaljen for sin insats for idrett, fra Japans myndigheter, som historienes eneste karateutdøver.

-Den internasjonale kampsportføderasjonen, Kokusai Budo In, ledet av Higashikuni, sertifiserte Ohtsuka som den første Eksellente karateutdøveren, med 10. Dan in Karate-do, den samme statusen som Kyuzo Mifune i Judo og Hakuko Nakayama i Kendo.

Sensei

Oversatt og tilrettelagt av sensei Kristian Sørensen, 01/2003. Tendo Karateklubb