HALDEN KARATEKLUBB

DOJO ETIKETTE

For at en trening skal foregå sikkert og effektivt, er det satt opp regler for hvordan man skal oppføre seg i og utenfor treningslokalet.

Møt alltid opp i god tid. Kommer du for sent, setter du deg ned i Seiza, bukker 2 ganger og venter på beskjed fra din instruktør.

En stående Rei-hilsen skal alltid utføres før du går inn eller ut av Dojo.

Smykker, klokker og lignende tas av. Det er ikke lov å bruke tyggegummi eller spise under treningen. Mobil skal slås av før treningen. Hvis du har en spesiell grunn til å ha den på, avklares det med instruktøren.

Treningen foregår barbeint hvis ikke instruktøren gir beskjed om annet. Hvis du av en eller annen grunn må bruke sko, avklares dette med instruktøren.

Drakt/gi skal til enhver tid være ren og hvit.. Belte skal være riktig knyttet.

Det er særdeles viktig å ivareta personlig hygiene før trening. Vi trener tett på hverandre i lengre perioder. Negler på fingre og tær skal være rene og klippet til enhver tid!

Bruk av rusmidler er strengt forbudt i eller utenfor Dojo

Det skal være ro i Dojo.

Når du går inn i Dojoen, starter konsentrasjonen om treningen!

Når ordet ”Yame” lyder, stopper alle sin aktivitet, snur seg mot instruktøren og venter på beskjed om hva de skal gjøre. Forlat aldri Dojo uten instruktørens tillatelse.

Toalettbesøk avklares med instruktøren.

Misbruk av teknikker og kunnskap kan medføre bortvisning fra klubben.

Respekter alltid dine treningspartnere.

Respekter alltid din instruktør.

Respekter alltid din Sensei.

Respekter betydningen av lojalitet innenfor Budo.