Et år er snart omme og et nytt i emning

Før vi går inn i juleharmoni har jeg lyst til å reflektere litt over karate året som gått.

Jeg har lyst til å begynne et hakk over oss da 2007 skulle bli det store året for Wado Ryu Norge. Jeg tenker på Wado Cup i i Oslo.
Og det ble det. For et arrangemang, for en dugnadsånd og for en sportslig suksess. Da er nok et innholdsrikt år i klubbens historie snart omme. Nå venter en velfortjent og etterlengtet ferie, i beste julestri på de aller fleste av oss. Og før vi vet ordet av det, er vi i full gang igjen, straks utpå nyåret.

Fler av medlemmene våre var i stor grad innvolvert i suksessen.
Alsak som vanlig, som en potet, kan brukes til alt og fikser alt.
Terje som høytsvevende elektrikker og dommer på internasjonalt nivå, og meg selv som dønn solid ”handyman” og stilig halvoffisiell. Jo Vole gjorde en utmerket jobb som kombinert tur guide og sjonkel bamsemums!
For det var også en viktig bidrag til mesterskapet. Et tålmodig, men også til slutt, høylytt og engasjert publikum. Vi fikk massiv skryt i fra WRN og jeg bringer den videre.
Tusen takk alle sammen.
Alt dette var med på ramme inn utøverene og ikke mins vår egen Martin. Sjeldent spennende var det og med en veldig god innsats i finalen, rakk det helt til sølv. Fantastiskt bra og jeg gleder meg allerede til Wado VM 2009! i Tokyo, Japan.
Og når jeg først er inne på Martin, så er det med en annen ting som jeg ser i spenning frem i mot å se resultatene av. Noen resultater har vi sett allerede, med stor fremgang i den nyetablerte elitegruppa og gode prestasjoner for flere av utøverene i minicuper. Sølv til Nadia i Bergen Open og Jr NM er også verdt å nevne!
Det er imponerende og det står stor respekt av den entusiamen og engasjeanget som Martin gir og også klarer å overføre til utøverene. Tusen takk Martin.
Halden Karateklubb er ellers en aktiv klubb hva gjelder å markere seg på samlinger. Året starter liksom ikke helt uten en tur til Guildford i februar, litt sør for London, for Aslak og meg. Det hadde vært morro om flere kunne blitt med dit. Ellers er det nærmest en fast gjeng som reiser på tur sammen til Gol, sommerleier i Fredrikstad, Årjæng og Oslo. Gode instruksjoner og livsviktige sosiale samlinger for folk som Rune, Jo,Aslak Terje og meg selv!

Noen kommer og noen går, men Halden Karateklubb blir 25 år (eller består), var parolen vår på reklamen vår i programbladet til Wado Cup. Dette var ment i forbindelse med jubeleumet vårt neste år, mot andre klubber, andre stiler og andre kampsporter. Den har også en betydning internt i klubben. Noen slutter på grund av skole på andre steder i landet som Ewa, i utlandet sånn som Sang i Bodø, Lars ”vet ikke helt hvor jeg er” i militæret osv. Å si at man slutter er å ta i, en pause er mer naturlig og alle er hjertlig velkommen tilbake, når det måtte passe. Selv pauset jeg i 15 år for lenge!! Veeldig dumt!
Poenget er uansett at klubben lever!
Og med de rette valg, er det ikke mer en litt over 25 år til vi fyller 50!!
He he he! Må le!!
Da er Aslak, Terje og jeg, 76, 63 og 64 år gamle! Huffamei!
-Alle damen i klubben tenker selvsakt unisont!!
Og sansynnligvis like spreke som dere er i dag og vel så det!!!
-Puhh! Godt å høre! Takk alle sammen!!

Av andre ting vært å nevne i årets revy:
Hovedinstruktøren, Rosell sensei fikk 2 Dan. Gratulerer igjen!
Leder fikk tok sin 1 Dan! Jeg er særs fornøyd og stolt! Å gradere Dan er helt rått, anbefales!!
Jeg er også svært takknemlig for alle lykkeønskninger i forkant og alle klemmer og gode ord i etterkant. Domo Arigato!
Gratulerer til alle andre som også har gradert i løpet av året.
Gratulerer WRN President Øistein Riber sensei med en velfortjent 6 Dan!
Det samme til Gard Sælid, med suveren landslagsledelse og tildeling av 4 Dan.
Også verdt å nevne er Tine Sælid med sitt Euro Cup gull i kata.
Begge er tidligere medlemmer og instruktører i Halden KK.

Neste år! Det er vårt år! Halden Karateklubb fyller 25 år.
Noen av de tingene som kommer til å skjer blir lanseringen av vår nye hjemmeside. Med lettere og bedre muligheter for oppdaterte beskjeder og informasjon.
Noe av den første informasjonen som vill komme på den siden er om et storfint besøk uten sidestykke i Halden KK sin historie.
Grandmaster Othsuka II med følge av Shiomutsu sensei, Katzutaka Othsuka sensei, med flere fra inn og utland, kommer til Halden i mars! Vi snakker her om levende legender i internasjonal karate sammenheng. I Halden. Det er allerede så det kribler i magen på meg, bare på tanken. Jeg gleder meg!
I tillegg skal vi få besøk av Shiomutsu sensei neste høst.
Vi skal lansere nye klubb jakker. En type for alle og en type forbeholdt konkurranse partiet. Vi skal ha fest for alle, både med og uten Grandmaster. Med mere med mere!

Ellers en lite avsnitt verdt å tenke litt over i forbindelse med det å trene Wado Ryu karate i Halden KK.

Ha respekt og høflighet for alle!
Vær seriøs i alt du foretar deg!
Arbeid hardt fysiskt og mentalt!
Strev mot å bli en bedre person!
Søk fred og harmoni i livet ditt!

Wado Ryu- The way of Harmony.

På vegne av styret vil jeg ønske alle en god jul og ett godt nytt år!

Mvh Gjermund
Leder Halden Karateklubb