Halden karateklubb besøkte Halden skiklubb

Fra tid til annen kommer det inn forespørsler om å avlegge andre klubber og foreninger et besøk. Dels for å få en annerledes treningsøkt fra hva de normalt sett driver med, men også for nyskjerrigheten skyld tror jeg. Karate er spennende greier for alle uinnvidde.

Hva er karate? Er det noe for barn?

For en tid tilbake ble jeg spurt av lederen for barneidrettskolen til Halden skiklubb om dette.

Selvfølgelig er karate noe for barn, svarte jeg. Karate er til for alle typer mennesker. Karate dreier seg om å trene på å ta vare på seg selv.

Både ung og gammel har fordel av det.

Har dere muligheten til å komme på besøk?

Etter en tettpakket høst full av aktiviteter, fant vi endelig et " hull" i kalenderen hvor det passet for begge parter.

Forrige mandagen ble vi så tatt varmt imot av et 20 tall barn, noen instruktører og et antall tilhørende foreldre, Nadia og jeg, i gymsalen på Låby.

Vi hadde dessverre kun en time til rådighet, men serverte alikevel et lynkurs i karate uten sidestykke.  Med en superrask innføring i basic var elevene straks klare for å jobbe på pads! Dette var noe som både barn og foreldre satte stor pris på. Enkle slag og sparketeknikker ble mesterlig utførte mot putene i et høyt tempo. Hjerteskjærende og virkningsfulle Kiia rop jallet i salen samtidig som teknikkene haglet på. Dette var morro!

Disiplinen var det heller ikke noe å si på. Dette kan vi, sa jeg. Vi som driver med karate liker disiplin. Vi må ha det slik når det er alvor. Karate er alvor, og lek er lek hos oss. Trener vi karate, så gjør vi det på alvor. Det samme når vi leker. Foreldrene lot seg imponere. En av kommentarene til foreldrene etterpå var: så lydige har dem aldri vært før! Imponerende! Kan vi være så snille å få en brosjyre??

Avsluttningsvis ble det tid til en aldri så liten demonstrasjon av den mere avanserte sorten. Noen kjappe kombinasjoner med både feiing og kast lagde et gispende sus blant publikum. Dette likte de og til stor applaus rundet Nadia av med en flott utført Bassai.

Det hele var såpass vellykket at vi sannsynligvis avlegger et nytt besøk allerede tidlig neste år.

Dette er alikevel når og om vi får tid. Neste barneidrettskole vi besøker, etter nok en forespørsel, blir Idd-sportsklubb.

Gjermund