Sterk innsats av Jacob på Heian Cup i Sverige.

Halden Karateklubb hadde en deltager i årets utgave av Heian Cup i Karate i Karlstad i Sverige, lørdag den 1. oktober.

Med en fersk 1. plass fra det seneste regionale stevnet i østlandsregionen dro Jacob van Eeden Skårnes med stor selvtillit til Karlstad.

Jacob deltok i kumiteklassen herrer 16 – 17 år minus 76 kg.

I første omgang møtte Jacob Love Örterström fra Wakajishi Karateklubb.

Jacob deltok i kumiteklassen herrer 16 – 17 år minus 76 kg[img_assist|nid=2275|title=|desc=|link=none|align=right|width=200|height=133].

I første omgang møtte Jacob Love Örterström fra Wakajishi Karateklubb.

Jacob gikk friskt ut og dominerte kampen som han vant med 3 – 0 i poengsiffere.

Neste omgang gikk mot Oscar Dackland, Sundsvalls Sport Karate.

Igjen satset Jacob sterkt i åpningen og etter en kort stund ledet han 4 – 0 med blant annet mawashigeri chudan (sidespark mot midtregionen av kroppen) som poeng-givende teknikk (2 poeng).

[img_assist|nid=2276|title=|desc=|link=none|align=left|width=200|height=133]Kampen vant Jacob tilslutt med 5 – 1.

Så var det finaleomgang mot Nehro Pourian fra Västerås Wadokai Karateklubb, som hadde slått ut Zafar Golomhasan fra Danderyd Karateklubb i sin vei mot finalen.

Finaleomgangen åpnet forsiktig men kraftfullt hvor de målte sine teknikker mot hverandre.

Etter ca. et halvt minutt ble Jacob forsøkt feiet (ashi barai), og dessverre for Jacob så kom hans venstre fot i en forkjært vinkel mot matta da han satte ned foten. Dette førte til at han ble skadet så stevnelegen avgjorde at han ikke fikk lov til å fortsette kampen.[img_assist|nid=2277|title=|desc=|link=none|align=right|width=200|height=133]

Naturligvis synd for Jacob at han tapte finalekampen på egen fot, men det er slikt som kan skje i en kampsport, selv om skader ikke er så ofte forekommende.

[img_assist|nid=2278|title=|desc=|link=none|align=left|width=379|height=570]Halden Karateklubb ønsker Jacob god bedring og håper på at han er klar for neste utfordring i et stilartsstevne i Wado-Ryu Karate-Do i Bristol i England, lørdag den 15. oktober.

Tekst og bilder av Aslak Nilsen